Dødsfald – hvad skal du tage stilling til som pårørende?

Hvad skal du tage stilling til i forbindelse med et dødsfald?

Det er aldrig let at miste en vi har kær, men en dag kommer vi alle i den situation. Midt i sorgen kan det virke uoverskueligt at skulle tage stilling til særligt de mange praktiske spørgsmål, der opstår i forbindelse med et dødsfald.

Ud over beslutninger i forbindelse med begravelse eller bisættelse, skal pårørende også tage stilling til afdødes økonomiske og praktiske forhold.

I denne artikel gennemgår vi hvad man skal huske som pårørende og hhv. en bedemand og en advokat kan hjælpe dig med.

Vi har også lavet en huskeliste, der kan printes ud, med en oversigt over de ting man skal huske.

Du kan downloade listen her (den åbnes i en ny fane): Huskeliste ved dødsfald

 

Hvad kan du gøre før du går bort?

Det mange ikke er opmærksomme på er, at man kan tage stilling til mange af disse punkter imens man lever. Det letter mange gange opgaven for de pårørende.

De fleste bedemænd rådgiver og vejleder meget gerne, så man får lagt en plan og taget stilling til alle de ting der skal tages stilling til.

Som sagt er der meget at tage stilling til i forbindelse med et dødsfald. Vi har dedikeret to episoder af vores podcast til dette emne, hvor vi gennemgår forløbet og kommer med gode råd og tips.

Hør hvad en bedemand kan hjælpe med i denne episode af podcasten.

Hør hvordan en advokat kan hjælpe i processen, i denne episode af podcasten.

 

 

Den første planlægning efter et dødsfald

Dødsattest:
Når der sker et dødsfald, skal der som det første laves en dødsattest.

Hvis dødsfaldet sker på hospitalet eller på hospice, sker dette automatisk.

Sker dødsfaldet i hjemmet, skal lægen kontaktes for at udarbejde en dødsattest. Dette sørger bedemanden for.

Dødsfald i hjemmet:
Ved dødsfald i hjemmet, skal der arrangeres afhentning af afdøde, så personen kan blive bragt til et ventekapel. Dette arrangeres sammen med en bedemand.

Dødsanmeldelse:
Dette vil bedemanden typisk tage sig af.

Afdødes bopælssogn skal modtage en dødsanmeldelse, der blandt andet skal indeholde oplysninger om afdøde, pårørende og hvordan der skal tages afsked med afdøde.

Personlige dokumenter til bedemanden/kirkekontoret:

Til det første møde med bedemanden eller kirkekontoret, skal du medbringe de nedenstående dokumenter.

  • Dåbs- eller fødselsattest, til at verificere afdøde
  • Sygesikringsbevis (eller anden identifikation), hvis du ikke har adgang til de ovenstående attester
  • Vielsesattest, skilsmisse- eller separationspapirer og ægtefælles dåbsattest
  • Afdødes begravelsesønsker. Det kan være ønskerne er blevet skrevet ned, evt. i dokumentet “Min Sidste Vilje”. Den kan findes hos alle bedemandsforretninger. Den kan også downloades her eller udfyldes digitalt her.

Ønsker til afsked:
Hvis der ikke er kendskab til afdødes ønsker, skal pårørende tage stilling til, om der ønskes en bisættelse, begravelse eller askespredning.

Dette skal der typisk tages stilling til indenfor meget kort tid efter dødsfaldet.

Derudover skal man overveje nedenstående punkter:

  • Tidspunkt for begravelse eller bisættelse
  • udsyngning eller alenetid
  • Hvilket tøj afdøde skal iklædes
  • Mindesamvær – sted, tid, antal deltagere
  • Dødsannonce
  • Hvem skal bære kisten?
  • valg af sange eller salmer

Alt dette kan en bedemand hjælpe med.

 

Hvad sker der i Skifteretten? 

OBS: Når skifteretten modtager en dødsanmeldelse, lukkes alle konti også fælleskonti. Kontakt banken og aftal hvordan du som evt. ægtefælle/samlever kan få adgang til den nødvendige økonomi.

 

Skifteretten betaler ikke regninger i forbindelse med begravelse eller bisættelse.

Mange tror at det er Skifteretten, som står for hele håndteringen af boet, herunder at betale regninger, opsige diverse abonnementer mv. Det gør Skifteretten ikke.

Skifteretten sørger alene for at vejlede om, hvilke former for dødsbobehandling der findes. Herefter vurderer de om et bo kan blive et privat skifte, hvor arvingerne eller en advokat for arvingerne tager sig af det hele, eller om der skal en bobestyrer ind. Du kan læse mere om hvilke typer af dødsbo der findes i denne oversigt.

Skifteretten undersøger også om den afdøde havde lavet testamente eller andet, som skal følges ifm. bobehandlingen.

Det er personen der bestiller begravelsen, der er ansvarlig for betalingen af udgifter i forbindelse med begravelse eller bisættelse. Det betyder helt konkret, at hvis der ikke er penge i boet til at betale begravelsen, så ender den person der har bestilt den, med at betale.

Vidste du, at du kan oprette en begravelsesopsparing, så du på forhånd har sat penge af til begravelsen? På den måde sikrer du, at dine pårørende ikke ender med regningen og at der er sat penge af til det. De fleste bedemænd tilbyder en sådan løsning, så vi anbefaler, at du kontakter bedemanden.

 

Hvad skal du IKKE gøre?

Som pårørende kan det føles som om meget skal besluttes og gøres med det samme efter et dødsfald. Dog er der nogle punkter man skal være opmærksom på, da det kan store konsekvenser, hvis man ikke får gjort tingene rigtigt fra starten.

Betale regninger

Det kan føles intuitivt at betale afdødes regninger hurtigt, for at undgå rykkere, gebyrer eller andet. Men man bør ikke betale regninger, førend fristen for kreditorers anmeldelse er overskredet. Hvis du betaler regninger inden da, hæfter du for disse, hvis der senere ikke er penge i boet til at dække de udgifter.

Bil

Kør ikke rundt i afdødes bil. Når Skifteretsattesten er modtaget, bør bilen omregistreres til den der anvender bilen, ellers skal forsikringen med på råd, i forhold til hvem der kører bilen og hvornår. Det kan være nødvendigt at køre bilen til syn, eller flytte den fra afdødes bopæl. Det er ikke ulovligt at køre i bilen, men hvis uheldet er ude, vil forsikringen ikke dække.

Opsigelse af lejlighed 

Opsigelse af afdødes lejemål kan først ske når Skifteretsattesten er modtaget. Der kan være andre krav, hvis der er tale om plejehjem. I den situation er det en god ide at få rådgivning.

Indboforsikring

I forbindelse med at opsige afdødes forsikringer, bør indboforsikringen ikke opsiges før indboet er fordelt mellem arvingerne, eller er blevet solgt. Hvis indboforsikringen opsiges imens indboet stadig befinder sig på afdødes bopæl, vil der ikke være nogen dækning, hvis indboet eksempelvis bliver beskadiget eller stjålet.

Udbetaling af arv

Udbetal ikke arv før boopgørelsen er godkendt af skat og Skifteretten, medmindre det sker som aconto. Husk at ved aconto udbetaling, skal arvingerne orienteres om, at de kan risikere at beløbet skal føres retur, hvis skat og Skifteretten ændrer i opgørelsen.

Har du spørgsmål til noget af dette, eller har du brug for rådgivning i forbindelse med at dødsfald, så kontakt os på info@mlaw.dk eller på telefon 32 42 64 00

Skal vi løse dit problem?

Ring til os eller udfyld formularen nedenfor, så kontakter vi dig. Vi bestræber os på at besvare alle henvendelser inden for 24 timer på hverdage.