Hvad er 120 dages reglen?
120-dages reglen er en regel, der kan indskrives i en ansættelseskontrakt for en funktionær. Reglen tager udgangspunkt i funktionærlovens § 5, og den giver arbejdsgiveren mulighed for at afskedige en funktionær med en måneds varsel, hvis den ansatte har været sygemeldt med løn i 120 dage indenfor en periode på 12 måneder.
Hvorfor er 120 dages reglen så svær at bruge?
120-dages reglen lyder umiddelbart meget simpel, men den har alligevel vist sig at være svær at bruge i praksis. For at reglen kan benyttes, er der nemlig flere betingelser, der skal være opfyldt.
For det første skal det være nævnt i funktionærens ansættelseskontrakt (eller eventuelt et tillæg hertil), at arbejdsgiveren, hvis det bliver nødvendigt, kan gøre brug af 120-dages reglen. Hvis 120-dages reglen ikke er nævnt i ansættelseskontrakten, vil det under alle omstændigheder være den normale opsigelsesvarsel, der er gældende.
For det andet skal medarbejderen have modtaget løn i sine 120 sygedage, og de 120 sygedage skal være afholdt indenfor en periode af 12 på hinanden følgende måneder. De 12 måneder behøver dog ikke nødvendigvis at følge kalenderåret – beregningen skal altså ikke nødvendigvis starte i januar og slutte med udgangen af december. Starter du din beregning fx den 15. januar går du derfor 12 måneder tilbage i tid fra den 15. januar. Hver dag der går, rykker således perioden med 1 dag. Perioden er således rullende og de 120 dage skal være placeret i denne rullende periode. Sygedage kan derfor ”udgå” af sammentællingen og nye kan komme til. Det vigtigste er dog, at du skal ramme 120 dage inden for denne rullende periode.
Hvilke dage tæller med i 120 dages reglen?
De 120 dage inkluderer desuden arbejdsfri dage (lørdage, søndage og helligdage) – men kun hvis funktionæren har været sygemeldt både dagen umiddelbart før og dagen umiddelbart efter den arbejdsfrie dag.
Ydermere er det en betingelse for brug af 120-dages reglen, at opsigelsen skal afgives mens den ansatte stadig er sygemeldt. Hvis den ansatte meldes rask efter d. 120. sygedag, kan opsigelsen derfor først ske næste gang den ansatte sygemelder sig.
Det, der dog leder til de fleste problemer med 120-dages reglen i praksis, er det faktum, at funktionæren skal opsiges i umiddelbar tilknytning til den sygedag, hvor de 120 dage er udløbet. Retspraksis fra Højesteret viser, at en afskedigelse i almindelighed skal ske tidligere end 10 kalenderdage efter udløbet af de 120 dage, før den anses som værende ”i umiddelbar tilknytning”. Opsigelsen skal altså med andre ord ske imellem d. 121. og d. 129. sygedag, for at arbejdsgiveren gyldigt kan gøre brug af 120-dages reglen. Du kan læse mere om denne afgørelse her.
Hvis den ansatte ikke er opsagt med henvisning til 120-dages reglen senest på d. 129. sygedag, kan han/hun dermed kun afskediges med den almindelige opsigelsesvarsel.
Har du brug for hjælp med 120-dages reglen?
Hvis du har brug for juridisk rådgivning eller vejledning angående 120-dages reglen eller andre ansættelsesretlige problemstillinger, skal du være velkommen til at kontakte os hos Mieritz Advokatfirma på mail via info@mlaw.dk eller på tlf. +45 32 42 64 00.
Ofte stillede spørgsmål
Kan alle virksomheder anvende 120-dages reglen?
Ja, som udgangspunkt kan alle virksomheder anvende 120-dages reglen, hvis de har funktionærer ansat. For at kunne anvende 120-dages reglen, skal denne dog være specifikt nævnt i medarbejderens ansættelseskontrakt. Desuden skal betingelserne om løn under sygdom og korrekt opsigelsesperiode være opfyldt.
Hvordan beregnes de 120 dage i 120-dages reglen?
De 120 dage beregnes som en rullende periode over 12 måneder. Dette betyder, at du altid kigger 12 måneder tilbage fra den aktuelle dato. Hvis en funktionær har været sygemeldt i 120 dage inden for denne periode, og de øvrige betingelser er opfyldt, kan reglen anvendes. Arbejdsfri dage i perioden tæller ligeledes med, hvis funktionæren har været syg båd før og efter disse arbejdsfri timer.
Hvad sker der, hvis medarbejderen bliver raskmeldt efter den 120. sygedag?
Hvis medarbejderen bliver raskmeldt efter den 120. sygedag, kan arbejdsgiveren ikke opsige medarbejderen med henvisning til 120-dages reglen. Opsigelsen skal ske, mens medarbejderen stadig er sygemeldt, og der må ikke gå mere end 10 dage fra den 120. sygedag, før opsigelsen gives.
Er der forskel på opsigelsesvarsler afhængigt af om 120-dages reglen anvendes?
Ja, hvis 120-dages reglen anvendes korrekt, kan arbejdsgiveren opsige medarbejderen med en måneds varsel. Hvis reglen ikke kan anvendes, skal arbejdsgiveren følge de almindelige opsigelsesvarsler, som ofte er længere og afhænger af medarbejderens anciennitet og de gældende regler i funktionærloven.
Hvad skal arbejdsgiveren være opmærksom på ved brug af 120-dages reglen?
Arbejdsgiveren skal sikre, at 120-dages reglen er indskrevet i ansættelseskontrakten. Herudover skal arbejdsgiveren sørge for, at alle sygedage er korrekt dokumenteret, samt at opsigelsen sker i umiddelbar tilknytning til den 120. sygedag. Desuden er det som arbejdsgiver altid en god ide at søge vejledning, hvis man er i tvivl om anvendelsen af 120-dages reglen.