fbpx

Hvad gør jeg hvis mit fly er overbooket, forsinket eller aflyst?

Hvad skal du gøre hvis dit fly er overbooket, bliver forsinket eller aflyst?

Det sker desværre ofte, at ens fly bliver forsinket, aflyst eller overbooket. Det kan være en kamp at få de penge, man har ret til, og det kan i værste fald ende i retssager, når flyselskaberne ikke betaler. Derfor er det vigtigt at du kender dine rettigheder, hvis der opstår problemer på din rejse.

Du har ret til den kompensation, erstatning og forplejning, vi gennemgår i artiklen. Det gælder for flyvninger udgået fra et EU-land, men også ved rejser uden for EU og ind i EU, hvis rejseselskabet er europæisk.

Mit fly er overbooket, hvad gør jeg?

Hvis flyet er blevet overbooket, vil flyselskabet ofte først forsøge at opfordre nogle af flyets passagerer til at opgive deres reservation mod enten refusion eller omlægning af rejsen. Her kan du selv være med til at forhandle om, hvad der er passende.

Hvis ikke det lykkedes, kan flyselskabet nægte passagerer at komme på flyet. Du har ret til hjælp, hvis du bliver afvist ved boarding. Du skal dog have en bekræftet reservation til flyafgangen og være til stede ved check-in i rette tid.

Hvis du bliver afvist mod din vilje, har du krav på:

  • At rejsen bliver omlagt, eller at du får billetprisen retur – det er op til dig.
  • At få dækket et eventuelt hotelophold (hvis du er så uheldig først at kunne komme afsted dagen efter), måltider (alt efter ventetiden) samt evt. transport mellem hotel og lufthavn.
  • To gratis telefonopkald eller e-mails
  • En økonomisk kompensation på mellem 125 € og 600 € afhængig af rejsens længde og forsinkelsens varighed.

Mit fly er forsinket, hvad gør jeg?

Først og fremmest er det vigtigt, at du har været til stede ved check-in i rette tid, for at du kan kræve dine rettigheder.

Er flyet mere end fem timer forsinket, kan du aflyse turen og få pengene tilbage for billetten.

Forsinkelser kan også give dig krav på erstatning for de udgifter, som forsinkelsen giver dig. Det gælder dog kun for rejser af en vis varighed og længde:

  • Flyvninger på 1.500 km og derunder: Mindst to timers forsinkelse
  • Flyvninger inden for EU på mere end 1.500 km og andre flyvninger på mellem 1.500 og 3.500 km: Mindst tre timers forsinkelse.
  • Alle andre flyvninger: Mindst fire timers forsinkelse.

Hvis dit fly er forsinket efter en af de tre kategorier, har du krav på:

  • At få dækket et eventuelt hotelophold (hvis du er så uheldig først at kunne komme afsted dagen efter), måltider (alt efter ventetiden) samt evt. transport mellem hotel og lufthavn.
  • To gratis telefonopkald eller e-mails
  • Hvis dit fly er forsinket mere end tre timer, kan du også have krav på kompensation på mellem 125 € og 600 € afhængig af rejsens længde og forsinkelsens varighed.

Mit fly er aflyst, hvad gør jeg?

Hvis dit fly bliver aflyst, har du altid krav på enten at få billetprisen refunderet eller omlagt rejsen.

Du kan desuden have krav på at få dækket et eventuelt hotelophold (hvis du er så uheldig først at kunne komme afsted dagen efter), måltider (alt efter ventetiden), to gratis telefonopkald eller e-mails samt evt. transport mellem hotel og lufthavn.

Afhængig af, hvor tæt på rejsedagen, flyet bliver aflyst, kan du også have krav på økonomisk kompensation. Udgangspunktet er, at du har ret til kompensation medmindre:

  • Din rejse bliver aflyst mindst 14 dage før afgangstidspunktet
  • Din rejse bliver aflyst mellem 7-14 dage før afgangstidspunktet, og du får tilbudt en omlægning af rejsen, hvor du kan afrejse højst to timer før det planlagte afgangstidspunkt og ankomme til det endelige bestemmelsessted senest fire timer efter det planlagte ankomsttidspunkt
  • Din rejse bliver aflyst mindre end 7 dage før afgangstidspunktet, og du får tilbudt en omlægning af rejsen, hvor du kan rejse højst en time før det planlagte afgangstidspunkt og ankomme til det endelige bestemmelsessted senest to timer efter det planlagte ankomsttidspunkt.

Kompensationen kan være mellem 125 € og 600 € og er afhængigt af rejsens længde, forsinkelsens varighed og om flyselskabet har tilbudt dig en alternativ afgang.

Mit fly er aflyst grundet usædvanlige omstændigheder

Hvis dit fly bliver aflyst på grund af usædvanlige omstændigheder, er det desværre ikke muligt at få kompensation. Det er fordi, det ikke er flyselskabets skyld, at du ikke kan komme afsted. Usædvanlige omstændigheder kan f.eks. være uvejr, krig eller arbejdsnedlæggelse.

Du kan dog ofte stadig få dækket udgifter til mad, en evt. overnatning eller alternativ transport. Flyselskabet har dog ikke helt de samme forpligtelser, når der er tale om usædvanlige omstændigheder. Derfor er det vigtigt, du holder udgifterne på et minimum, da du kun kan få erstatning for ”rimelige ekstraudgifter”.

Ofte kan flybilletten også refunderes, hvis flyselskabet ikke kan ombooke dig til en anden afgang, men det afhænger af din billettype og de aftalevilkår, du har accepteret ved købet.

Mistet bagage, hvad gør jeg?

Først og fremmest er det vigtigt, du klager til lufthavnen ved ankomst, hvis du gerne vil have erstatning.

Er din bagage forsinket eller mistet under flyrejsen, skal du kontakte flyselskabet eller flyselskabets afdeling i lufthavnen. Her skal du udfylde en PIR-rapport (Property Irregularity Report). Du skal huske at gemme rapporten, da den skal bruges som dokumentation for, at du har anmeldt problemet i rette tid.

Den erstatning, du kan kræve, hvis bagagen er forsinket eller mistet kan højst være 10.000 kr. Beløbets størrelse er dog forskelligt fra sag til sag.

Når din bagage er forsinket på udrejsen, kan det være nødvendigt at købe lidt tøj og toiletartikler. Her skal du passe på med at købe for meget og for dyrt, da du selv risikerer at skulle betale, hvis beløbet er for højt i forhold til den erstatning, du kan få.

Hvordan får jeg kompensation?

  1. Du skal bruge dit boarding pass og dine informationer fra flyvningen. Det er nødvendigt, når du skal indsende dit krav om flyforsinkelse erstatning.
  2. Du skal typisk sende en e-mail til flyselskabet med dit erstatningskrav. Selskabet har fire uger til at svare på henvendelsen. Husk at henvise til de rigtige artikler i EU-forordningen 261/2004. Det kan f.eks. være, at du skriver, at dit fly er forsinket efter forordningens artikel 6, og du ønsker erstatning for udgifter til forplejning efter artikel 9.
  3. Hvis du får afslag, har du mulighed for at klage til Trafikstyrelsen, der håndhæver, at EU-reglerne bliver overholdt i Danmark. Flyver du fra andre EU-lande end Danmark, skal du klage til landets klageinstans.
  4. Får du medhold af Trafikstyrelsen, skal flyselskabet udbetale pengene. Det sker langt fra altid. Her er det vigtigt, at du er vedholdende over for flyselskabet. Du kan evt. lægge sag an.
  5. Hvis det ender med en retssag mod flyselskabet, er det vigtigt, at du sætter dig ordentligt ind i gældende ret i form af både lovgivning og tidligere domme på området.
  6. Du kan også kontakte et af de firmaer, der har specialiseret sig i at føre den slags sager. Det vil dog ofte koste et salær.
  7. Der er en forældelsesfrist på tre år. Så hvis du har gemt dine gamle flybilletter, boardingpass osv., kan du stadig nå at få penge for en tidligere forsinkelse.

flyregler.dk kan du beregne, hvad du har ret til, hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst, eller hvis din bagage ikke når frem.

Som udgangspunkt tager vi os ikke af sager, der relaterer sig til opkrævning af kompensation mv. fra flyselskaber, da omkostningerne ved at føre sagen overstiger kompensationen/erstatningen. Du kan dog altid kontakte os på info@mlaw.dk eller på telefon 32 42 64 00, hvis du har spørgsmål. Så kan vi rådgive dig til, hvor du bedst kan få hjælp.

Kontakt os

Hvis du har brug for rådgivning, kan du med fordel benytte kontaktformularen nedenfor og beskrive dit problem kort, så vil vi vende tilbage på din henvendelse hurtigst muligt. Vedrører din sag konkurs eller konkursbegæring? Så skriv til konkurs@mlaw.dk