Må du fyre en syg medarbejder – Få styr på reglerne

Må du fyre en syg medarbejder? få styr på reglerne her

Vi genbesøger et emne vi stadig får mange spørgsmål til: Må du opsige en syg medarbejder? Som det er med næsten alt jura, så er det korte svar ja, men…

Der er nemlig nogle forskellige regler du skal være opmærksom på som arbejdsgiver, afhængigt af om din medarbejder er fuldmægtig, ansat på overenskomst eller under ulovregulerede forhold.

Vi kommer ind på undtagelser, særregler for de forskellige ansættelsestyper, 120 dages reglen og gennemgår nogle af konsekvenserne ved en usaglig opsigelse.

Det kan lyde hårdt, når vi siger at du altid gerne må fyre en syg medarbejder og det kan selvfølgelig være en svær situation. Men når vi repræsenterer arbejdsgiver, så er det vores job at tænke kommercielt i forhold til virksomheden. En del af den rådgivning består i at afgøre hvor stor en omkostning en opsigelse kan blive for din virksomhed.

Du kan læse mere om reglerne for at opsige en syg medarbejder i artiklen her.

Skal vi løse dit problem?

Ring til os eller udfyld formularen nedenfor, så kontakter vi dig. Vi bestræber os på at besvare alle henvendelser inden for 24 timer på hverdage.