Black Friday er lige om hjørnet. Det er efterhånden blevet synonym med mange tilbud og store prisnedsættelser. Derfor er det en god idé, at både de erhvervsdrivende og forbrugerne kender reglerne for udsalg, når dagen kommer.
Den 28. maj 2022 kom der nemlig nye retningslinjer for prismarkedsføring fra Forbrugerombudsmanden. Der kom også en ændring i prismærkningsbekendtgørelsen. Reglerne vedrører bl.a. tøj, sko, fødevarer og elektronikprodukter, som typisk er det, mange er på udkig efter til Black Friday.
De forholdsvis nye regler omhandler især før og nu priser. Det er derfor særligt relevant, når butikkerne skilter med gode tilbudspriser på Black Friday.
Her i artiklen giver vi dig et overblik over de væsentligste regler, som er gode at kende, uanset om du skal sælge eller købe varer på tilbud.
Reglerne gælder ikke for loyalitetsprogrammer og personaliserede tilbud. Det er f.eks. tilbud, du får, fordi du er medlem af Club Matas.
Hvad er reglerne for tilbud?
En butik må kun skrive, at en vare er på tilbud i forhold til ”normalprisen”, hvis varen har været sat til salg til ”normalprisen” i mindst 30 dage inden tilbuddet (ved varer, der hurtigt bliver forældet, er det 14 dage). Det betyder, at en vare skal have haft den samme pris i mindst 30 dage (referenceperioden), før prisen må bruges som sammenligning ved en prisnedsættelse. Ellers skal butikken henvise til den laveste pris, som varen har haft den seneste måned.
Et eksempel kan være, hvis en computer til 9.000 kr. bliver solgt på tilbud til 6.000 kr. på Black Friday i slutningen af november. Hvis computeren bliver solgt på tilbud igen til jul (mindre end 30 dage efter), så er det prisen på 6.000 kr., der skal stå som normalpris.
Hvor længe må et tilbud vare?
Perioden for, hvor længe en vare må være på tilbud, er som udgangspunkt 10 dage. Det kan dog være tilladt at have en vare på tilbud i længere tid, hvis butikken oplyser forbrugeren om tilbuddets varighed. Perioden må dog aldrig vare længere tid end halvdelen af den periode, varen har været markedsført til normalprisen.
Et eksempel kan være, en telefon der har kostet 6.000 kr. i 40 dage. Nu oplyser butikken, at der kommer et tilbud på telefonen, hvor den kommer til at koste 4.000 kr. de næste 20 dage. Det er tilladt. De 4.000 kr. udgør herefter den normale pris i 30 dage efter kampagneperiodens afslutning, hvis der skal reklameres med en tilbudspris.
Løbende prisnedsættelser og restvarer
Hvis prisen sænkes løbende, er det tilladt at sammenligne med prisen, der gjaldt før den første prisnedsættelse. Er normalprisen f.eks. 1.000 kr., og afholdes der Black Friday-udsalg, hvor prisen først sænkes til 800 kr. og derefter til 600 kr., er det tilladt at reklamere med “Spar 40 %”.
Hvis der er tale om varer, som skal udgå, må butikken have varen til nedsat pris, indtil den bliver solgt. Det kan f.eks. være ved januarudsalg eller sommerudsalg.
Gælder reglerne også for kortere kampagner som f.eks. Black Friday?
Inden de nye regler, var der en undtagelse for korte kampagner. Her var det muligt at have tilbudskampagner på maksimalt tre dage, uden at det afbrød referenceperioden. Det gav bl.a. mulighed for at have tilbud på Black Friday uden, at tilbudsprisen nu skulle være den nye normalpris, hvis ikke man ventede 30 dage.
Med de nye regler skal der, uanset hvor lang tid prisnedsættelsen har varet, efterfølgende være en referenceperiode på 30 dage. Det betyder, at hvis produktet sættes ned på Black Friday, bliver denne tilbudspris anset for at være produktets nye normalpris de næste 30 dage, hvis der skal reklameres med besparelser i denne periode. Det gælder f.eks. juleudsalg.
Er en pris bindende?
Tilbudsavis
Priser og andre oplysninger i annoncer og tilbudsaviser er ikke bindende. Det betyder, at du kan se et godt tilbud på en vare i en tilbudsavis eller på en annonceside på nettet, men at det senere viser sig, at varen er dyrere end annonceret.
Prisskilt
Hvis der hænger en pris på varen, vil det som udgangspunkt altid være den pris, der er den korrekte.
Du kan normalt forlange at købe varen til den pris, der står på prismærket, også selvom det ved en fejl er en forkert pris. Der er dog undtagelser, hvor det ikke er tilfældet.
Det kan være en vare, som en anden kunde har flyttet og f.eks. lagt på et bord med udsalgsvarer, da vedkommende har lagt den fra sig. Her vil prismærket dog typisk stadig indeholde den rigtige pris, selvom der er en anden pris på skiltet ved siden af varen. Du kan heller ikke få varen til den forkerte, lave pris, hvis det er åbenlyst, at der er tale om en fejl. Det kan f.eks. være et prisskilt fra en billig vare, der er faldet ned på en meget dyr vare.
Kan jeg få penge tilbage, hvis prisen efterfølgende falder?
Når købsaftalen er indgået mellem dig og butikken ved, at du har købt varen, ligger prisen fast. Det gælder også, selvom prisen efterfølgende bliver sat ned. En butik har ret til at ændre prisen på en vare, når de vil, og de ansatte ved ikke altid på forhånd, hvilke varer der kommer på tilbud. Du kan altså ikke forlange pengene tilbage, hvis prisen på en vare bliver sat ned kort efter, du har købt den.
Har jeg returret?
Med gode tilbud, kan det være, man kommer til at købe noget, man egentlig ikke skal bruge, og som man ønsker at returnere.
Mange forveksler returret med reklamationsretten. Det er ikke det samme. Reklamationsretten er en ret i købeloven for forbrugere, hvor det er muligt at klage over fejl og mangler ved en vare indtil 2 år efter købet. Returret er derimod en service, som de fleste butikker tilbyder. Typisk vil det stå på bonen, hvor mange dages returret der er på den vare, du har købt. Det kan også være, butikken skilter med, at udsalgsvarer f.eks. ikke kan returneres. Hvis du er i tvivl, om du kan returnere varen, du køber, er det altid en god idé at spørge i butikken. Det er også en god idé at høre, om butikken har nogle bestemte krav, før varen kan returneres. Det kan f.eks. være, at du skal medbringe bonnen, at varen ikke må være pakket ud af emballagen eller lignende. Under alle omstændigheder må varen ikke være taget i brug, hvis den senere skal returneres.
En undtagelse til dette er onlinekøb, hvor der som udgangspunkt altid er en fortrydelsesret på 14 dage fra, du modtager pakken. Det er fordi, du ikke ligesom i en butik har mulighed for at se varen fysisk før, du modtager den.
Har du spørgsmål til noget af dette, eller har du brug for rådgivning? Så kontakt os på info@mlaw.dk eller på telefon 32 42 64 00
Ofte stillede spørgsmål
Hvad betyder de nye regler for tilbudspriser?
De nye regler kræver, at en vare skal have været solgt til normalprisen i mindst 30 dage, før den kan annonceres på tilbud. For hurtigt forældede varer er perioden 14 dage. Hvis en vare sættes ned igen inden for 30 dage, skal den laveste pris i denne periode bruges som referencepris.
Hvor længe må en vare være på tilbud?
En vare må som udgangspunkt være på tilbud i op til 10 dage. Hvis tilbuddet skal vare længere, skal butikken oplyse varigheden, som dog ikke må overstige halvdelen af perioden, varen har været solgt til normalprisen.
Gælder tilbudsreglerne også for korte kampagner som Black Friday?
Ja, de nye regler gælder også for korte kampagner som Black Friday. Tilbudsprisen bliver den nye normalpris i 30 dage efter kampagnen, hvis der reklameres med besparelser i denne periode.
Er en pris i en tilbudsavis bindende?
Nej, priser og oplysninger i annoncer og tilbudsaviser er ikke bindende. Hvis varen har et prisskilt i butikken, kan du dog normalt forlange at købe varen til denne annoncerede pris, medmindre det er åbenlyst, at der er tale om en fejl.
Har jeg returret på varer købt på tilbud?
Returret er en service, som butikker kan tilbyde, og det er ikke det samme som reklamationsretten. Tjek bonen eller spørg i butikken for at finde ud af, om der er returret på udsalgsvarer. Ved onlinekøb har du som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret fra modtagelsen af varen.