Virksomhedshandler/M&AErhverv

Ved køb og salg af virksomhed er der mange ting at tage højde for

Parterne skal sikres den bedst mulige overgang i transaktionen. Alle virksomhedens aktiver, passiver og risici skal tages i betragtning, når virksomheden skal værdisættes, og de juridiske dokumenter skal skrives.
Der udfærdiges oftest mange og til tider komplicerede juridiske dokumenter når virksomheder skifter ejere. Mieritz bistår i hele processen. For os er det det endelige kommercielle resultat, der tæller.
Kontakt osLæs mere

Hvad er processen ved en virksomhedshandel?

En virksomhedshandel har typisk et forløb, hvor det er nødvendigt at have en række dokumenter udfærdiget. Det vil typisk være en god ide at starte med at underskrive en såkaldt NDA.
Når NDA’en er underskrevet vil der typisk være en indledende forhandling. Under denne indledende forhandling vil man typisk fastsætte de overordende rammer for processen. Det kan være udveksling af data, fastsættelse af indikativ pris og vilkår, praktisk planlægning m.m.
Alt efter størrelsen og kompleksiteten af handlen vil processen herefter opstarte. Nedenfor har vi beskrevet nogle af de mest anvendte begreber.

Hvad er en NDA?

En NDA er den engelske forkortelse for en Hemmelighedsaftale. Grunden til denne aftale er essentiel skyldes, at der oftest bliver udvekslet fortrolige informationer under en virksomhedshandel. NDA’en er lavet for at beskytte mod utilsigtet spredning af information.

 

Den fastsætter hvilke oplysninger som kan betragtes som værende hemmelige. Den fastsætter også hvem der har adgang til oplysningerne, samt hvem man må dele oplysningerne med. Generelt yder den en god beskyttelse mod uberettiget spredning og brug af oplysninger.

Hvad er en SPA?

SPA betyder Sales and Purchase Agreement – eller SPA. Begrebet anvendes ofte når talen falder på virksomhedshandler.

 

Det danske ord vil være en købsaftale. Det er dog ”moderne” at anvende begrebet SPA.

Hvad er et datarum?

I forbindelse med udveksling af oplysninger har parterne oftest en stor interesse i at beskytte data. Herudover har parterne også tit en stor interesse i at kunne dokumentere hvilke oplysninger som er blevet udvekslet mellem parterne.

 

Datarum stammer fra ”gamle dage”. For ikke meget mere end et par år siden samlede man typisk de fortrolige oplysninger i et rum. Dette blev kaldt Datarummet. Alle oplysningerne blev i rummet – eller registreret hvis de forlad rummet. På den måde kunne man kontrollere dels hvem der fik adgang til materielt, dels hvem der delte materialet og dels hvilket materiale der var i datarummet. Dette havde mange gode formål.

I dag er processen mere digital. De fleste arbejder i dag med digitale datarum, hvor man med koder og identifikation kan logge hvem der har adgang, hvem der logger ind og hvad de måtte have set. På denne måde hjælper datarummet med at holde styr på ”spredningen” af data og sørger for, at data ikke falder i de forkerte hænder.

 

Når det kan dokumenteres hvilken data der har været til stede og hvem der evt. Har set denne data hjælper det også på evt. tvister omkring udvekslingen af data. Det har derfor stor betydning, at man forholder sig kritisk til dataen i datarummet – uanset om man er køber eller sælger.

Hvor lang tid tager processen?

Det er oftest en længere proces når man skal overdrage en virksomhed. Det er ikke usædvanligt, at der går 1-2 mdr. Hvor dataen i datarummet undersøges. I samme periode udarbejdes der typisk udkast til aftaler (SPA) m.m.

 

Når SPA’en er underskrevet vil der typisk være noget tid frem til den aftalte overtagelsesdag. På selve overtagelsesdagen vil der oftest blive afholdt et møde. Dette møde betegnes oftest som ”Closing”. På Closing tjekker man igennem, at alt er som det skal være inden registreringer m.m. gennemføres. Det kan være tjek af købesum,
registreringer, ændringer i selskabsinformation m.m.

Hvilke informationer deles?

Det varierer naturligvis meget fra sag til sag. Det er dog ganske
sædvanligt, at der deles tal. Det kan være fulde regnskaber, salgstal,

omsætning m.m.

Herudover vil der blive delt information om kreditorer, debitorer, skat m.m. Oftest er det kunderne som har den største værdi, hvorfor der skal laves kundelister, statistiker osv. Herudover det samme med leverandører.

 

Listen over data der skal tjekkes eller udveksles, kan være meget lang. I bund og grund skal man som sælger være parat til at dele meget mere info end man havde forventet. Som køber har man tit mange spørgsmål og dataudvekslingen før underskrift er derfor meget essentielt for køber.

Hvordan kan vi hjælpe dig?

Skriv en mail til os kort om hvad det drejer sig om og vi vil vende tilbage. Haster din sag bedes du ringe.

Kontakt os

Hvis du har brug for rådgivning, kan du med fordel benytte kontaktformularen nedenfor og beskrive dit problem kort, så vil vi vende tilbage på din henvendelse hurtigst muligt.