Køb af virksomhed | professionel bistand til hele processen

Professionel rådgivning til køb og salg af virksomheder. Hos Mieritz Advokatfirma
bistår vi dig igennem hele processen og sikrer en korrekt transaktion.

Portrætbillede af Jesper Mieritz

Få den rette rådgivning til køb og salg af virksomheder

Ved køb og salg af virksomhed er der mange ting at tage højde for. Hos Mieritz Advokatfirma giver vi dig den rigtige rådgivning fra starten og bistår igennem hele processen. Der udfærdiges oftest mange og til tider komplicerede juridiske dokumenter når virksomheder skifter ejere.

Alle virksomhedens aktiver, passiver og risici skal tages i betragtning, når virksomheden skal værdisættes, og de juridiske dokumenter skal skrives.

Alle parter skal sikres den bedst mulige overgang i transaktionen. For os er det det endelige kommercielle resultat, der tæller.

Se opgørelse for inkassosalær her.

Hvordan forløber et salg af en virksomhed?

En virksomhedshandel har typisk et forløb, hvor det er nødvendigt at have en række dokumenter udfærdiget.

  1. NDA og indledende forhandling
  2. Udarbejdelse af SPA
  3. Tjek af overdragelse

 

Tag Mieritz Advokatfirma med som din rådgiver igennem denne proces. Vi sørger for alt nødvendig data udveksles og at alle dokumenter udarbejdes korrekt, så dit køb eller salg af en virksomhed forløber som det skal.

Scroll Her

NDA og indledende forhandling

Det vil være en god ide at starte med at underskrive en såkaldt NDA eller hemmelighedsaftale. Når NDA’en er underskrevet, vil der være en indledende forhandling. Under denne indledende forhandling vil man fastsætte de overordnede rammer for processen. Det kan være udveksling af data, fastsættelse af indikativ pris og vilkår, praktisk planlægning m.m. Alt efter størrelsen og kompleksiteten af handlen vil processen herefter opstarte.

Udarbejdelse af SPA

Det er oftest en længere proces at overdrage en virksomhed. Det er ikke usædvanligt, at der går 1-2 måneder, hvor data i datarummet undersøges. I samme periode udarbejdes der typisk udkast til SPA (Sales and Purchase Agreement) m.m.

Tjek af overdragelse

Når SPA’en er underskrevet, vil der være noget tid frem til den aftalte overtagelsesdag. På selve overtagelsesdagen, vil der oftest blive afholdt et møde. Dette møde betegnes som ”Closing”. På Closing tjekker man, at alt er som det skal være, inden registreringer m.m. gennemføres. Det kan være tjek af købesum, registreringer, ændringer i selskabsinformation og andet.

Vi tilbyder fleksible løsninger baseret på dine behov

Vi tilpasser vores rådgivning til din unikke situation. Uanset hvad du står overfor, sørger vi for skræddersyede løsninger, der sikrer dine rettigheder og hjælper dig trygt igennem hele processen.

Specialiseret Rådgivning

Vi har ekspertise inden for mange juridiske områder, så du får præcis den hjælp, du har brug for.

Personlig og Tryg Service

Vi guider dig gennem komplekse processer med fokus på dine behov og rettigheder.

Effektiv Konfliktløsning

Vores mål er altid at finde de bedste løsninger hurtigt og effektivt, så du kan komme videre.

Ofte Stillede Spørgsmål

Hvad er en SPA?

SPA betyder Sales and Purchase Agreement og er det engelske ord for købsaftale. Det er dog ”moderne” at anvende begrebet SPA og man vil ofte støde på begrebet, når talen falder på virksomhedshandler.

Hvad er et datarum?

I forbindelse med udveksling af oplysninger i en virksomhedshandel, har parterne oftest en stor interesse i, at beskytte data. Herudover har parterne også tit en stor interesse i, at kunne dokumentere hvilke oplysninger, som er blevet udvekslet mellem parterne.

 

Datarum stammer fra ”gamle dage”, hvor man samlede fortrolige oplysninger i et fysisk Datarum. Alle oplysningerne blev i rummet, eller blev registreret, hvis de forlod rummet. På den måde kunne man kontrollere, dels hvilket materiale der var i datarummet, hvem der fik adgang til materialet og hvem der delte materialet. Dette havde mange gode formål.

I dag er processen mere digital. De fleste arbejder i dag med digitale datarum, hvor man, med koder og identifikation, kan logge hvem der har adgang, hvem der logger ind og hvad de måtte have set. På denne måde hjælper datarummet med, at holde styr på ”spredningen” af data og sørger for, at data ikke falder i de forkerte hænder.

 

Når det kan dokumenteres hvilken data der har været til stede og hvem der har set denne data, hjælper det også på evt. tvister omkring udvekslingen af data. Det har derfor stor betydning, at man forholder sig kritisk til dataen i datarummet – uanset om man er køber eller sælger.

Hvor lang tid tager en virksomhedshandel?

Det er oftest en længere proces, at overdrage en virksomhed. Det er ikke usædvanligt, at der går 1-2 mdr, hvor data i datarummet undersøges. I samme periode udarbejdes der typisk udkast til SPA m.m.

 

Når SPA’en er underskrevet, vil der være noget tid frem til den aftalte overtagelsesdag. På selve overtagelsesdagen, vil der oftest blive afholdt et møde. Dette møde betegnes som ”Closing”. På Closing tjekker man, at alt er som det skal være, inden registreringer m.m. gennemføres. Det kan være tjek af købesum, registreringer, ændringer i selskabsinformation m.m.

Hvilke informationer deles i en virksomhedshandel?

Det varierer naturligvis meget fra sag til sag. Det er dog ganske almindeligt, at der deles tal. Det kan være fulde regnskaber, salgstal, omsætning m.m.

 

Herudover vil der blive delt information om kreditorer, debitorer, skat m.m. Oftest er det kunderne, der har den største værdi, hvorfor der skal laves kundelister, statistiker osv. og det samme skal ske med leverandører.

 

Listen over data der skal tjekkes eller udveksles, kan være meget lang. I bund og grund skal man som sælger være parat til, at dele meget mere information end man havde forventet. Som køber har man tit mange spørgsmål og derfor er dataudvekslingen før underskrift, meget essentielt for køber.

Aftal et møde med os og diskuter
dine mål og behov med os i dag

Kontakt os

Skal vi løse dit problem?

Ring til os eller udfyld formularen nedenfor, så kontakter vi dig. Vi bestræber os på at besvare alle henvendelser inden for 24 timer på hverdage.